Znajomość poezji J. Brzechwy jest podstawą rozwoju umiejętności czytelniczych. Miesiąc marzec jest w naszej szkole Miesiącem Nauk Humanistycznych i dlatego odbyło wiele konkursów. Wielkim zainteresowaniem cieszył się zorganizowany przeze mnie konkurs recytatorski wierszy Jana Brzechwy …”Przez odpowiednią literaturę dla dzieci kształtuje się smak przyszłego czytelnika, któremu toruje się drogę do wielkiej poezji, do literatury klasycznej”. Wystąpiło 49 uczniów.
Scenariusz konkursu recytatorskiego w ramach obchodów Miesiąca Nauk Humanistycznych w roku szkolnym 2005/2006 w Szkole Podstawowej nr 4 im. H. Sienkiewicza w Barlinku Miesiąc marzec jest w naszej szkole Miesiącem Nauk Humanistycznych i dlatego odbyło wiele konkursów. Wielkim zainteresowaniem cieszył się zorganizowany przeze mnie konkurs recytatorski wierszy Jana Brzechwy …”Przez odpowiednią literaturę dla dzieci kształtuje się smak przyszłego czytelnika, któremu toruje się drogę do wielkiej poezji, do literatury klasycznej”. Wystąpiło 49 uczniów. Cele konkursu:
- poznanie twórczości Jana Brzechwy,
- rozwijanie zdolności recytatorskich uczniów,
- rozwijanie umiejętności poprawnej wymowy, właściwej modulacji głosu, jego siły,
- budzenie zainteresowań teatrem,
- rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak życzliwość, otwartość, szacunek dla pracy, wysiłku koleżanek i kolegów.
Organizacja konkursu:
- W konkursie brali udział przedstawiciele poszczególnych klas wyłonieni przez wychowawców i zespoły klasowe.
- Każdy uczestnik konkursu recytował jeden z wierszy Jana Brzechwy.
- Doboru wierszy dokonywał uczestnik konkursu.
- Oceny recytacji dokonywała specjalnie wybrana w tym celu komisja.
Przebieg konkursu
- Powitanie.
- Przedstawienie komisji nadzorującej i oceniającej przebieg konkursu.
Przewodnicząca jury: pani w-ce dyrektor, Członkowie: nauczycielki nauczania zintegrowanego i rodzice,
- Wprowadzenie do tematu konkursu
Krótko zapoznałam uczestników z twórczością J. Brzechwy słowami: „Dzisiaj naszym „gościem” jest znany poeta, Pan Jan Brzechwa, czarodziej słowa i poeta dziecięcej radości. Tak mówią o nim inni autorzy.
Jego popularność wśród kilku już pokoleń czytelników jest niezwykła. Świadczą o tym nie tylko nakłady wciąż wznawianych książek, ale także setki listów, które autor otrzymał od dzieci. Nie tylko my, ale również nasi rodzice i dziadkowie wiedzą, że nad rzeczką, opodal krzaczka, mieszkała Kaczka Dziwaczka, że na tapczanie siedział leń, a w kącie stała Samochwała i że to wszystko, to są rzeczy niesłychane…” itd.
- Recytacje wierszy.
Po zapoznaniu uczestników konkursu z biografią Jana Brzechwy nastąpiły prezentacje wierszy w wykonaniu uczniów z klas I - III, którzy zostali wybrani do ich zaprezentowania przez poszczególne klasy.
Uczniowie recytowali wiersze a jury oceniało:
- opanowanie pamięciowe,
- dykcję,
- donośność głosu, modulację,
- tempo mówienia,
- ogólne wrażenie
przyznając punkty od 1 do 6. W czasie, gdy jury naradzało się komu przyznać I, II i III miejsce, zaprosiłam uczestników do wysłuchania i obejrzenia przedstawienia, które przygotowaliśmy na podstawie utworu J. Brzechwy pt. „Opowiedział dzięcioł sowie”. Na zakończenie konkursu przewodnicząca jury Pani dyrektor odczytała wyniki oraz wręczyła dyplomy za zajęcie I, II i III miejsc w poszczególnych klasach oraz za udział w konkursie recytatorskim Pogratulowałam zwycięzcom i pożegnałam zebranych. Opracowała Bogumiła Glapiak |